Training in Learning Strategies for Proletarian Adolescents

  • Lista Valentina Sekolah Tinggi Teologi Widya Agape
  • Tan Winda Sekolah Tinggi Teologi Widya Agape
Keywords: training, learning strategies, teacher, proletarian adolescents

Abstract

Community service activities have the aim of improving the quality of learning for youth at Pademangan, North Jakarta in terms of learning strategies, namely the Problem Based Learning (PBL) strategy (problem based learning). While the form of service carried out is an effective learning strategy for proletarian adolescents. The result of community service activities is that the understanding and ability of proletarian adolescents about learning strategies for proletarian adolescents can be improved by providing training, so that the knowledge and professionalism of teachers can increase success in learning subjects

References

Amiran, Salmon. (2016). Efektifitas Penggunaan Metode Bermain di PAUD Nazareth Oesapa. Jurnal Pendidikan Anaka, 5(1), 710-16. https://doi.org/10.21831/jpa.v5i1.12367

Andriana, Julita, Sumarsih, & D., Delrefi. (2018). Kinerja Guru PAUD Ditinjau dari Kualifikasi Pendidik, Pengalaman Mengajar, dan Pelatihan. Jurnal Ilmiah Potensia, 3(2), 18-23. https://doi.org/10.33369/jip.3.2.83-88.

Christianti, Martha. (2012). Profesionalisme Pendidik Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 1(1), 112-122. https://doi.org/10.21831/jpa.v1i1.2923

Elfiadi. (2016). Bermain dan Permainan Bagi Anak Usia Dini. ITQAN: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 7(1), 51-60. https://ejurnal.iainlhokseumawe.ac.id/index.php/itqan/article/download/115/73

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Daftar Satuan Pendidikan (Sekolah) Anak Usia Dini. https://referensi.data.kemdikbud.go.id/index21.php?kode=280117&level=3

Lasaiba, Djamila. (2016). Pola Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini di Lingkungan IAIN Ambon. Jurnal Fikratuna: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 8(2), 79-104. https://jurnal.iainambon.ac.id/index.php/FT/article/view/360.

Marienda, Winda, Zainuddin, Moch. & H., Eva Nuriyah. (2015). Kompetensi Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Prosiding KS: Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 147-156. https://doi.org/10.24198/jppm.v2i2.13271.

Masyrofah. (2017). Model Pembelajaran Montessori Anak Usia Dini. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 105-116. http://www.jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/assibyan/article/view/1341/1063

Nasution, Nurhamidah & Nurhafizah. (2019). Profesionalisme Guru Anak Usia Dini Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(2), 666-675. https://doi.org/10.31004/jptam.v3i2.264.

Nurmadiah. (2015). Strategi Pembelajaran Anak usia Dini. Jurnal Ilmu Keislaman dan Peradaban. 3(1), 1-28. https://doi.org/10.28944/afkar.v3i1.101

Panjaitan, Aryani Ayu Sariska, Radiana, Usman & Miranda, Dian. (2020). Analisis Metode Bercerita Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 9(1), 1-6. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/38772

Pemda Pandeglang. Profil Kecamatan Banjar. http://banjarkec.pandeglangkab.go.id/

Eunike, Pratiwi and Bobby Kurnia Putrawan. (2021). "Kajian Pedagogis Guru Pendidikan Agama Kristen terhadap Motivasi Belajar Siswa di Era Pandemi Covid 19: Studi Kasus Siswa SMK Harapan Bagi Bangsa, Jakarta Utara." REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen 6(1), 32-44. https://doi.org/10.46307/rfidei.v6i1.83

Rahmawati, Anayanti. (2014). Metode Bermain Peran dan Alat Permainan Edukatif untuk Meningkatkan Empati Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 382-392. https://doi.org/10.21831/jpa.v3i1.2875

Syaiful, Sagala. (2013). Konsep Dan Makna Pembelajaran Untuk Memantu memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar. Bandung: Alfabeta.

Sriwahyuni, Eci & Nofialdi. (2016). Metode Pembelajaran yang Digunakan PAUD (Pendidikan Anak Usia Dini) Permata Bunda. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 4(1), 44-61. https://journal.iainkudus.ac.id/index.php/thufula/article/view/2010

Sutarmanto. (2009). Kompetensi dan Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 1(1), 16-31. https://doi.org/10.26418/jvip.v1i1.42.

Sutriana, Johanes Sapri & Kurniah, Nina. (2019). Penerapan Metode Demonstrasi Dalam Permainan Tradisional untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial dan Motorik Kasar (Studi pada Siswa PAUD Semarak Sanggar, Arga Makmur). DIADIK : Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 8(1), 58-68. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/diadik/article/viewFile/7202/3509.

Wina, Sanjaya. (2016). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan, Jakarta: Kencana.

Wirsa, Khairani & Saridewi. (2020). Studi Deskriptif Pengaruh Metode Bercerita Bilingual Terhadap Minat Belajar Anak Usia Dini. GOLDEN AGE: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak usia Dini, 5(2), 71-76. https://doi.org/10.14421/jga.2020.52-04

Zakiya, Nurhafizah. (2019). Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 356-265. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.196.

Published
2021-11-14
How to Cite
Valentina, L., & Winda, T. (2021). Training in Learning Strategies for Proletarian Adolescents. SERVIRE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat , 1(1), 10-29. Retrieved from https://jurnal.widyaagape.ac.id/index.php/servire/article/view/89