Basic Christian Counseling Training for Sunday School Teachers at the Evangelical Church in Timor Zoar Penkase Oeleta
Abstract
The community service activity aims to provide Basic Christian Counseling Training for Sunday School Teachers, carried out at GMIT Zoar Penkase Oeleta- Kupang City. This PkM is motivated by the awareness of Sunday school teachers about the importance of having counseling skills so that they are able to understand the situation of Sunday School children who are facing crises in their lives such as parental divorce, the death of an important person (for example, parents, siblings, grandparents or friends), serious illness, hospital admission, violence (physical, sexual, emotional), accidents, and trauma. This Community Service activity aims to provide understanding and basic counseling techniques to Sunday school teachers regarding the importance of sensitivity so that they can understand the problems faced by Sunday school children, with seminar and training methods. So, in the end this activity succeeded in educating Sunday school teachers with basic skills in counseling techniques, which they can then apply in mentoring and counseling activities for Sunday school children who are in problematic situations.
Kegiatan Pengabdian kepada masyarakat bertujuan untuk memberikan Pelatihan Dasar Konseling Kristen bagi Guru Sekolah Minggu, dilaksanakan di GMIT Zoar Penkase Oeleta- Kota Kupang. PkM ini dilatarbelakangi oleh kesadaran guru sekolah minggu tentang pentingnya memiliki kemapuan konseling sehingga mampu memahami keadaan anak-anak Sekolah minggu yang sedang menghadapi krisis dalam kehidupannya seperti perceraian orang tua, kematian orang penting (misalnya, orang tua, saudara, kakek, nenek, atau teman), sakit keras, masuk rumah sakit, kekerasan (fisik, seksual, emosional), kecelakaan, dan trauma. Kegiatan Pengabdian Kepada Masyarakat ini bertujuan untuk memberikan pemahaman dan teknik konseling dasar kepada guru sekolah minggu terkait pentingnya kepekaan sehingga dapat memahami permasalahan yang dihadapi anak-anak sekolah minggu, dengan metode seminar dan pelatihan. Sehingga, pada akhirnya kegiatan ini berhasil mengedukasi guru sekolah minggu dengan keterampilan dasar dari teknik-teknik konseling, yang kemudian dapat mereka terapkan dalam kegiatan pendampingan dan konseling bagi anak-anak sekolah minggu yang berada dalam situasi problematik.
References
Arthur Jr, John F. Mac & Wayne A. Mack. Pengantar Konseling Alkitabiah. Malang: Gandum Mas, 2022.
Asbi, Risty Dwi Apriananda & Okia Sari Sembiring. “Etika Konselor Dalam Konseling Lintas Budaya”. PEDAGOGIK: Jurnal Pendidikan dan Riset 2, no. 2 (2024): 103-106. https://ejournal.edutechjaya.com/index.php/pedagogik/article/view/535.
Budiyanto, Henoch. “Menghadapi Tantangan Mental di Era Industri 4.0: Peran Bimbingan Konseling Dalam Penanganan Depresi”. MODERATE: Journal of Religious, Education, and Social 1, no. 2 (2024): 64-86. https://doi.org/10.46362/moderate.v1i2.7.
Collins, Gary R. Konseling Kristen Yang Efektif. Malang: SAAT, 1989.
Djadi, Jermia. “Metode Pastoral Bagi Anak Sekolah”. Jurnal Jaffray 5, no. 1 (2007): 1-6. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.25278/jj71.v5i1.120.
Fatu, Sergi, Bobby Kurnia Putrawan, Hartawidjaja, & Agus Santoso. “Pendampingan Guru Sekolah Minggu Terhadap Perkembangan Iman Anak Sebagai Pengikut Kristus Di Gereja Presbyterian Evangelical Indonesia”. SERVIRE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 3, no. 2 (2023): 59–74. https://doi.org/10.46362/servire.v3i2.133.
Jayadi, Lionarto Erson, Steven Phang, and Tri Wahyuningsih. “Integration of Pastoral Counseling in Theological Education: Qualitative Research in Building Counselor Competence”. Indonesian Journal of Religious 7, no. 1 (2024):1-14. https://doi.org/10.46362/ijr.v7i1.20.
Krisetya, Mesach. Konseling Pastoral. Malang: Gandum Mas, 2022.
Mangiding, Novela & Dasril Solmin Paembonan. “Rancang Bangun Sistem Informasi Pendataan Anggota Sekolah Minggu Gereja Toraja Klasis Walenrang Timur Berbasis Web”. Jurnal Computer Science and Information Technology (CoSciTech) 5, no. 2 (2024): 299-308. https://doi.org/10.37859/coscitech.v5i2.6320.
Paende, Elvin. “Pelayanan Terhadap Jemaat Lanjut Usia Sebagai Pengembanggan Pelayanan Kategorial”. Missio Ecclesiae 8, no. 2 (2019): 93–115. https://doi.org/10.52157/me.v8i2.99.
Panuntun, Daniel Fajar, Silvia Sirupa, and Jermia Limbongan. “Model Pastoral Konseling Persahabatan Bagi Anak Sebagai Bagian Pelayanan Gereja.” SOPHIA: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen 2, no. 1 (2021): 28-43. https://doi.org/https://doi.org/10.34307/sophia.v2i1.18.
Putri, Anisah. “Peran Konselor Dalam Meningkatkan Kebermaknaan Hidup Wanita Tuna Susila Di Panti Sosial Karya Wanita Andam Dewi Solok”. Jurnal Ilmadika: Ilmiah Mahasiswa Dakwah dan Ilmu Komunikasi 1, no. 2 (2024): 1-15. https://ilmadika.org/index.php/jurnalmahasiswa2/article/view/23.
Riniwati. “Pembinaan Guru Sekolah Minggu Untuk Mengajarkan Konsep Keselamatan Pada Anak.” Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat 4, no. 2 (2020): 186–194. https://doi.org/10.46445/ejti.v4i2.247.
Sabatini, Tiya & Justin Niaga Simanjuntak. “Pemberdayaan Pemuda Sebagai Guru Sekolah Minggu Dalam Rangka Meningkatkan Pertumbuhan Iman Anak”. LEARNING: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran 4, no. 3 (2024): 639-650. https://doi.org/10.51878/learning.v4i3.3187.
Siagian, Yohanes & Andreas Eko Nugroho. “Penerapan Rekrutmen dan Pelatihan Guru Sekolah Minggu di GBI Metro Permata”. Jurnal The Way 5, no. 1 (2019): 20-36. https://doi.org/10.54793/teologi-dan-kependidikan.v5i1.2.
Silalahi, Anjai & Eleonora Patricia Selfina. “Aplikasi Etika Alkitab Dan Etika Modern Dalam Bidang Pastoral”. Journal of Religious and Socio-Cultural 1, no. 2 (October 29, 2020): 113-127. https://doi.org/10.46362/jrsc.v1i2.43.
Siswoyo, Hadi. “Sekolah Minggu Sebagai Sarana Dalam Membentuk Iman Dan Karakter Anak. Sanctum Domine”. SANCTUM DOMINE: Jurnal Teologi 7, no. 1 (2018): 121–34. https://doi.org/10.46495/sdjt.v7i1.47.
Sitindaon, Riky Handoko. “Model Pastoral Konseling Terhadap Anak Sekolah Minggu Di GPO Prabumulih.” Manna Rafflesia 10, no. 2 (2024): 219-231. https://doi.org/10.38091/man_raf.v10i2.274.
Tafetin, Krisna Karolina, Christian Ade Maranatha, & Ester Agustini Tandana. “Penerapan Kepemimpinan Guru Pendidikan Agama Kristen Untuk Mewujudkan Mutu Sekolah Minggu Di Gereja Kristen Batu Hidup Muara Karang”. SERVIRE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 2, no. 1 (2022): 129-139. https://doi.org/10.46362/servire.v2i1.130.
Tambunan, Damelina Basauli, Denpharanto Agung Krisprimandoyo, & Wendra Hartono, “Peningkatan Kompetensi Guru Sekolah Minggu di Lingkungan Gereja HKBP Resort Surabaya Selatan”. Jurnal Leverage, Engagement, Empowerment of Community 6, no. 1 (2024): 133–142. https://doi.org/10.37715/leecom.v6i1.4427.
Victoria, Margaret Wela Y. & Rinto Hasiholan Hutapea. “Manajemen Pelayanan Sekolah Minggu di Gereja Kalimantan Evangelis Jemaat Kasih Marawan Lama”. Danum Pambelum 2, no. 2 (2022): 188-201. https://doi.org/10.54170/dp.v2i2.147.
Widiyanto, Mikha Agus & Nostry. “Strategi Pelayanan Guru Sekolah Minggu Bagi Pertumbuhan Rohani Anak”. Journal of Christian Education and Leadership 2, no. 2 (2021): 276-286. https://doi.org/10.47530/edulead.v2i2.83.
Yahya, Ayub. Menjadi Guru Sekolah Minggu Yang Efektif. Yogyakarta: Footprint Publishing, 2021.
Yemima, Kezia & Sarah Stefani. “Khotbah Eksposisi Narasi Yang Kreatif Dan Kontekstual Bagi Anak - Anak Generasi Z Usia 5-6 Tahun”. Jurnal Gamaliel: Teologi Praktika 1, no. 2 (2019): 72 –85. https://doi.org/10.38052/gamaliel.v1i2.41.
Yunus, Yuhana. “Konseling Anak Berdasarkan Matius 18:10 Dan Relevansinya Untuk Meningkatkan Spiritual Anak Sekolah Minggu.” Jurnal Excelsis Deo 5, no. 1 (2021): 87-98. https://doi.org/10.51730/ed.v5i1.68.
Copyright (c) 2025 Yenry Pellondou, Jusuf Hutapea

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
SERVIRE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat by https://jurnal.widyaagape.ac.id/index.php/servire/ is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional