PENGARUH GURU PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN TERHADAP PELAYANAN REMAJA DALAM KONTEKS GEREJA DI INDONESIA (THE INFLUENCE OF CHRISTIAN RELIGION EDUCATION TOWARD TEENAGERS SERVICES IN THE CONTEXT OF CHURCHES IN INDONESIA)

  • Yoseti Gulo STT Tabernakel Kemulian-Nya
  • Widjaja Sugiri Indonesia Tabernacle Theological Seminary, Surabaya
Keywords: teacher, christian religion education, teenager service, spirituality, guru, pendidikan agama kristen, pelayanan remaja, kerohanian

Abstract

Facing the development of science and technology, Christian Religious Education provides an understanding for adolescents to utilize technology and stay away from its negative effects. The mission of Christian Religious Education means to provide a comprehensive change in spiritual life in the midst of a pluralistic society. Therefore, Christian Religious Education teachers in the church must be sensitive to the conditions, development and needs of youth. This study aims first, to improve the professional competence of Christian Religious Education teachers in churches to foster Christian values for Christian teenagers. Second, Christian Religious Education teachers realize that the growth of adolescent faith helps build good and appropriate teenagers levels. Third, Christian teenagers will take part in the ministry when they become mature in faith by using descriptive qualitative methods.

 

Menghadapi perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi, Pendidikan Agama Kristen berperan memberikan pemahaman bagi remaja untuk memanfaatkan teknologi dan menjauhi dampak negatifnya. Misi Pendidikan Agama Kristen ialah memberikan perubahan kehidupan rohani yang menyeluruh ditengah-tengah  masyarkat  majemuk. Karena itu, guru Pendidikan  Agama  Kristen  di gereja harus peka terhadap kondisi, perkembangan dan kebutuhan remaja. Penelitian ini bertujuan pertama, meningkatkan kompetensi profesional guru Pendidikan Agama Kristen di gereja untuk menumbuhkan nlai-nilai kristiani remaja Kristen. Kedua, guru Pendidikan Agama Kristen menyadari bahwa pertumbuhan iman remaja turut dipengaruhi oleh pengajaran yang baik dan tepat sesuai level remaja. Ketiga, remaja Kristen akan mengambil bagian dalam pelayanan ketika sudah menjadi dewasa iman dengan menggunakan metode kualitatif deskriprif.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprianto, Awaludin; Aryanti, Diana. Statistik Lingkungan Hidup Indonesia. Jakarta: Biro Pusat Statistik, 2019.

Bosch, David J. Transformasi Misi Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2015.

Brownlee, Malcolm. Tugas Manusia Dalam Dunia Milik Tuhan. (Jakarta: Dian Rakyat, 2011.

Cully, Iris V, Dinamika Pendidikan Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2015.

Gulo, Yoseti. Manajemen Misi Calvary Life Fellowship. Skripsi. Jakarta: STT IKAT, 2002.

Hadinoto, NK. Atmaja. Dialog dan Edukasi Keluarga Kristen Dalam Masyarakat Indonesia. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2000.

Hekman, Willeam. Diktat Kuliah: Injil dan Budaya. Jakarta: STT IKAT 2011.

Homrighausen, EH.; Enklaar IH. Pendidikan Agama Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 1996.

Kurniasih, Imas; Berlin. Sukses Mengajar. Jakarta: Pustaka Diantara, 2017.

Lickona, Thomas. Educating for Character. New York: Bantam, 1991.

M, Sandelowski. “What’s in a name? Qualitative description revisited.” Res Nurs Health. vol.33, no.1 (2010): 77-84. DOI:10.1002/nur.20362

Manullang, M, Dasar-Dasar Manajemen. Jakarta: Ghalia Indonesia, 2018.

McCollough, Cherie; Wolff-Murphy, Susan; Blalock, Glenn. “Reforming Science Teacher Education with Cultural Reflection and Practice.” International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. Vol. 18, No. 1 (2019): 31-49. DOI: 10.26803/ijlter.18.1.3

Myron, Rush. Management Biblical Approach. Wheaton Illionis: Victor Books, 1983.

Nainggolan, John M. PAK Dalam Masyarakat Majemuk. Bandung: Bina Media Informasi, 2009.

Putrawan, Bobby Kurnia; Peter, Ramot. "Misi di Tengah Krisis Multidimensi." Jurnal Teologi Gracia Deo. Vol.2, No.2 (2020): 70-79, DOI: 10.46929/graciadeo.v2i2.38.

Putrawan, Bobby Kurnia; Noya, Ludwig Beethoven Jones. “Piety in Thoughts of John Wesley And Friedrich Schleiermacher.” Jurnal Jaffray, Vol.18, No.1 (2020): 59-72. doi: 10.25278/jj.v18i1.426.

Reksohadiprojo, Sukanto. Dasar-Dasar Manajemen. Yogyakarta; BPFE, 1989.

Rooijakkers, Ad. Mengajar Dengan Sukses. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia, 1991.

Salim, E, Pembangunan Berwawasan Lingkungan, Jakarta : LP3ES, 1991.

Seixas, Brayan V.; Smith, Neale; Mitton, Craig. “The Qualitative Descriptive Approach in International Comparative Studies: Using Online Qualitative Surveys.” International Journal of Health Policy and Management. Vol.7, No.9 (2018): 778-781. doi: 10.15171/IJHPM.2017.142

Sitompul, Agustin Adelbert. Gereja dan Kontekstualisasi. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 1998.

Surbakti, F.B. Kenalilah Anak Remaja Anda. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo, 2009.

Sutarman, Fundamentalisme Agama-Agama dan Teknologi. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 1993.

Terry, George. Principles of Management. Illionis: Homewood, 1978.

Tilaar, HAR. Manajemen Pendidikan Nasional. Bandung: Remaja Rosdakarya Bandung, 2009.

Tim Penyusun Kamus, Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa. Jakarta: Balai Pustaka, 1990.

Wahyuni, Sri. Kadang, Yan Kristianus. “Mendidik Anak: Studi Eksplanatori tentang Pemahaman Jemaat Mengenai Anak.” QUAERENS: Journal of Theology and Christianity Studies. Vol.1, No.2 (2019): 122-143. DOI: 10.46362/quaerens.v1i2.6

Widjaja, Imron; Putrawan, Bobby Kurnia; Wijaya, Hengki. “Manajemen Pendidikan Agama Kristen Melalui Pelayanan Penggembalaan Dalam Kelompok Sel.” EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan. Vol.18, No.2 (2020): 159-170. doi: 10.32729/edukasi.v18i2.689

Zainun, Buchari. Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Haji Masagung, 1993.

Published
2020-12-01
How to Cite
Gulo, Y., & Sugiri, W. (2020). PENGARUH GURU PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN TERHADAP PELAYANAN REMAJA DALAM KONTEKS GEREJA DI INDONESIA (THE INFLUENCE OF CHRISTIAN RELIGION EDUCATION TOWARD TEENAGERS SERVICES IN THE CONTEXT OF CHURCHES IN INDONESIA). QUAERENS: Journal of Theology and Christianity Studies, 2(2), 86-101. https://doi.org/10.46362/quaerens.v2i2.22